Co to jest most kompozytowy

Uzupełnienie brakujących zębów jest niezwykle ważne – z przyczyn zdrowotnych i estetycznych. Obecnie pacjenci mają kilka dróg do tego, by uzupełnić swoje uzębienie. Jedną z nich jest most kompozytowy – przyklejany na stałe most protetyczny. Most kompozytowy jest coraz częściej wybierany od protez – co nie dziwi, zważając na szereg oferowanych zalet. Czym jest most kompozytowy i czy warto zdecydować się na montaż mostu kompozytowego?

Charakterystyka mostu kompozytowego

Most kompozytowy jest sposobem na uzupełnienie pojedynczych braków między zębami. Zastosowane materiały z powodzeniem pozwalają na ich używanie przez długi czas. Jeśli natomiast pacjent przewiduje dalsze leczenie, na przykład wstawienie implantów zębowych, mosty kompozytowe mogą zostać zastosowane także jako rozwiązanie tymczasowe.

Umieszczenie mostu odbywa się na sąsiednich zębach. Stabilność montażu gwarantuje zastosowanie żywicy kompozytowej, która jest wytrzymała na działanie czynników zewnętrznych. Żywicą do zębów przytwierdza się specjalne skrzydełka, które mogą być wykonane z metalu lub włókna szklanego.

Zalety mostu kompozytowego

Zastosowanie mostu kompozytowego wiąże się z całkowitym brakiem bólu podczas mocowania. Brak bólu oznacza brak konieczności użycia znieczulenia, na które część pacjentów mogłaby być uczulona. Dla takich właśnie pacjentów most kompozytowy stanowi świetne rozwiązanie.

Aby zaistniała możliwość umieszczenia mostu, nie jest konieczne szlifowanie sąsiadujących zębów. Ta metoda korekty uśmiechu jest nieinwazyjna, nie wymaga poświęcenia zdrowych zębów celem dokonania uzupełnienia.

Most kompozytowy znajduje swoje zastosowanie między innymi u dzieci. Most kompozytowy stanowi sposób na tymczasowe uzupełnienie braków – młodsi pacjenci będą mogli przesunąć wszczepienie implantu lub zastosowanie stałego mostu nawet o kilka lat.

Wady mostu kompozytowego

Most kompozytowy posiada liczne zalety, jednak warto jest także wspomnieć o jego wadach. Sposób mocowania jest jednocześnie zaletą i wadą – co prawda jest bezbolesny, ale należy liczyć się z tym, że może dojść do jego odklejenia. Aby zredukować ryzyko odklejenia mostu, warto jest stosować się do zaleceń stomatologa, dotyczących pielęgnacji mostu.

Posiadanie mostu kompozytowego wiąże się z koniecznością zwracania szczególnej uwagi na miejsca, w których został on przyklejony. Nieodpowiednia profilaktyka jamy ustnej może spowodować, że miejsca styku mostu i zęba mogą zostać zaatakowane przez próchnicę.