Objawy zgrzytanie zębami

Większość osób przyzwyczajona jest do tego, że problemy z zębami dotyczą tylko i wyłączne nieprawidłowej higieny jamy ustnej. Pojawiać się wtedy może kamień nazębny, ubytki w szkliwie czy też różnego rodzaju choroby dziąseł. Jak się jednak okazuje, ilość ewentualnych kłopotów z zębami może być znacznie większa. Nie da się ukryć, że ogromnym problemem dla wielu osób jest zgrzytanie zębami. Objawy zgrzytanie zębami – jak rozpoznać tę przypadłość, dlaczego jest ona tak niebezpieczna, a co najważniejsze, jak sobie można z nią poradzić? Innymi słowy, wszystko, co trzeba wiedzieć o zgrzytaniu zębami, aby uchronić się przed tą chorobą.

Co może być przyczyną zgrzytania zębami?

Objawy zgrzytanie zębami – chcąc poznać wszystkie najważniejsze informacje w zakresie objawów, które towarzyszą zgrzytaniu zębami, trzeba się najpierw dowiedzieć możliwie jak najwięcej o tej przypadłości. Czym więc ona jest, kto może na nią cierpieć, a co najważniejsze, co jest przyczyną jej pojawiania się?
Bruksizm, bo tak konkretnie nazywa się choroba polegająca na zgrzytaniu zębami, to bardzo niebezpieczna przypadłość, która może dotknąć osobę w każdym wieku. Cierpią na nią zarówno kobiety, jak i mężczyźni, często pojawia się także u małych dzieci, lecz również u osób zupełnie dorosłych.

Dlaczego bruksizm jest tak niebezpieczny i na czym konkretnie polega? Objawy zgrzytanie zębami – kiedy się pojawiają? Jak się okazuje, zdecydowanie najczęściej zgrzytanie zębami pojawia się w nocy, gdy pacjent śpi. Dzieje się to mimowolnie i często osoby chorujące na tę przypadłość przez długi czas nie zdają sobie sprawy z posiadanego problemu. Zdarza się tak, że zwracają im na to uwagę budzeni przez odgłosy zgrzytania partnerzy lub też choroba diagnozowana jest podczas kontrolnej wizyty u dentysty. Specjalista zauważa wtedy powstałe w wyniki choroby uszkodzenia zębów, a te jak się okazuje, mogą być naprawdę bardzo poważne. Nieleczony bruksizm wiąże się bowiem z ogromnym zniszczeniem zębów. Może powstać nie tylko ich starcie, lecz również może dojść do ich popękania, a często nawet połamania. W wyniku tej choroby w skrajnych przypadkach można nawet całkowicie utracić zęby.

Jak więc widać bruksizm to naprawdę bardzo poważna choroba. Warto więc dowiedzieć się teraz, jakie mogą być jej przyczyny. Co powoduje bruksizm? Jak się okazuje, powodów może być naprawdę bardzo wiele. Często bruksizm pojawia się już u niemowlaków, lecz w tym wypadku jest to dość naturalne zjawisko, ponieważ spowodowane jest przez rosnące pierwsze mleczaki lub też przez nieprawidłowo wykształcone mięśnie i nerwy. W takim wypadku bruksizm samoistnie szybko mija. Problem jednak robi się wtedy, gdy zgrzytanie zębami pojawi się u dorosłej już osoby. Najczęściej spowodowane jest to nieprawidłowym zgryzem, czyli sytuacją, gdy zęby na siebie nachodzą. Co więcej, powodem może być ułamany lub też brakujący ząb. To jednak niejedyna przyczyna, ponieważ bardzo często bruksizm spowodowany jest przez ogromny stres, a także niektóre choroby neurologiczne, takie jak choroba Huntingtona czy Parkinsona. Zgrzytanie zębami może być również spowodowane przyjmowaniem niektórych leków psychotropowych. Często powodem tej choroby są np. przyjmowane antydepresanty. Na koniec warto jeszcze zauważyć, że bruksizm może powstać z powodu nadwrażliwości mięśni twarzy.

Objawy zgrzytanie zębami

Jak więc widać po powyższym opisie bruksizm to naprawdę niezwykle poważna przypadłość, która może się zakończyć nawet częściowym lub całkowitym utraceniem pewnych zębów. Warto się więc dowiedzieć, jakie są objawy tej przypadłości, aby można było szybko zareagować i udać się do specjalisty po pomoc w celu zastosowania odpowiedniego leczenia. Objawy zgrzytanie zębami – jak najłatwiej rozpoznać tę chorobę?
Zdecydowanie najczęściej pojawiającym się objawem tej przypadłości jest głośne, wyraźnie słyszalne przez innych domowników zgrzytanie. Dźwięk ten jest bardzo charakterystyczny, więc partner lub partnerka bez trudu usłyszą go w nocy.

Innym często spotykanym objawem jest budzenie się w nocy z silnie zaciśniętymi zębami. Co bardzo ważne, wiele osób po takim wybudzeniu się ma poważne trudności, aby poluzować szczękę.
Objawy zgrzytanie zębami – starte zęby. Na koniec warto jeszcze zauważyć, że bardzo typowym, niezwykle często spotykanym objawem w przypadku zaawansowanego bruksizmu, są starte zęby. Takie ślady na zębach bez trudu dostrzeże każdy stomatolog podczas zwykłej kontroli. Często zmiany są bardzo subtelne, lecz na tyle charakterystyczne, że postawienie diagnozy będzie bardzo proste dla każdego doświadczonego specjalisty.

Zgrzytanie zębami – jak sobie z nim poradzić?

Analizując bruksizm, da się od razu zauważyć, że jest to choroba niebezpieczna, a także bardzo podstępna, ponieważ z wielu przypadkach pacjent może zareagować dopiero wtedy, gdy uszkodzenia jego zębów są już naprawdę poważne. Mimo jednak tego istnieje wiele bardzo skutecznych metod leczenia tej przypadłości. Jak może wyglądać proces leczenia bruksizmu?

Najważniejszą sprawą, od której należy rozpocząć leczenie zgrzytania zębami, jest przeanalizowanie i poprawne zdiagnozowanie powodu, z którego bruksizm się pojawia. W zależności od źródła powinno zostać zastosowane inne leczenie. Jeśli więc powodem pojawienia się bruksizmu jest np. wada zgryzu, leczenie powinno polegać w pierwszej kolejności na zastosowaniu aparatu ortodontycznego, który będzie w stanie wyrównać i uporządkować linię zębów.

Innym często spotykanym powodem zgrzytania zębami jest nadmierny stres pacjenta. W tym wypadku konieczne jest zastosowanie odpowiedniego leczenia zmniejszającego stres, a także zalecana jest zmiana trybu życia. Co bardzo ważne, poleca się w tym wypadku np. zwiększenie i unormowanie liczby przesypianych godzin.
Co bardzo ciekawe, ostatnimi czasy doskonałym pomysłem na leczenie zgrzytania zębami jest wstrzykiwanie w mięśnie żuchwy botoksu. Substancja ta powoduje zmniejszenie aktywności połączeń nerwowych, co często skutkuje uspokojeniem pacjenta i jego nocnego odruchu pocierania zębami.