Bruksizm – jak leczyć?

Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że zgrzytają zębami, co jednak nie pozostaje bez konsekwencji. Pojawia się szereg nieprzyjemnych symptomów typu ból głowy, mięśni żuchwy. W celu dowiedzenia się, czy występuje problem z bruksizmem, niezbędne jest odwiedzenie stomatologa. Oceni on dokładnie stan jamy ustnej i postawi trafną diagnozę, po czym zaproponuje optymalne rozwiązanie. Pora zastanowić się nad tym, bruksizm jak leczyć, jakie są jego przyczyny i czym się objawia.

Czym jest bruksizm?

Bruksizm to nieświadome zaciskanie i zgrzytanie zębami, co następuje głównie nocą, ale u niektórych problem pojawia się także w ciągu dnia. W przypadku bruksizmu mówi się o dysfunkcji, zbyt szybkim i zbędnym poruszaniu mięśniami żucia. Tego typu przypadłość pojawia się u dorosłych i dzieci, osób w różnym wieku. Często objawy nie są nawet odczuwane, a u innych stają się wręcz uporczywe. Zgodnie ze statystykami to kobiety częściej borykają się ze zgrzytaniem zębami. Objawy bruksizmu mają postać startych zębów, nadwrażliwych dziąseł, bólu karku i pleców, bólu szczęki, zaburzeń słuchu, kwadratowego kształtu twarzy z mocno zarysowanymi mięśniami żucia. U niektórych pojawiają się także bóle ucha, szumy uszne, problemy z żuciem, trzaski w stawach podczas przeżuwania pokarmu.

Jakie są przyczyny bruksizmu?

Przed odpowiedzeniem sobie na pytanie, bruksizm jak leczyć, warto zastanowić się nad tym, co jest przyczyną problemu. Zwykle wynika on ze stresu, ale przyczyn może być więcej. Jeśli ciało pozostaje długotrwale w napięciu, do czego dochodzi przy podwyższonym kortyzolu, to niestety następuje zbyt silne napięcie mięśniowe. Wady zgryzu także mogą przyczynić się do bruksizmu, to samo dotyczy usunięcia zębów mądrości, zaburzenia snu, problemów ze stawem skroniowo-żuchwowym. Nawet nietolerancje pokarmowe mogą przyczynić się do wystąpienia problemu ze zgrzytaniem zębów, to samo dotyczy częstego żucia gumy, źle zbilansowanej diety.

Bruksizm jak leczyć?

Obecnie jest wiele metod leczenia bruksizmu, w zależności od stadium dysfunkcji. Najczęściej nie wdraża się leczenia farmakologicznego, wystarczająca jest przykładowo szyna relaksacyjna, fizjoterapia stomatologiczna. Kluczowe staje się rozluźnienie mięśni, aby nie dochodziło do nadmiernego napięcia i zaciskania zębów. Najczęściej podczas leczenia bruksizmu współpracuje się z różnymi specjalistami, czasem nawet psychologiem, gdy źródło problemu leży w psychice pacjenta. Pomocne są szyny zgryzowe, dzięki którym możliwe staje się przeciwdziałanie ścieraniu zębów.

Oczywiście nie rozwiązuje to problemu, ale zapobiega konsekwencjom bruksizmu. Jego leczenie musi być wieloetapowe i holistyczne w celu uzyskania satysfakcjonujących efektów. Kluczowe staje się oczywiście zredukowanie stresu, stosuje się rozmaite techniki relaksacji, terapię manualną mającą formę masażu. Każdy przypadek trzeba oczywiście traktować indywidualnie, fizjoterapeuta stomatologiczny dobiera ćwiczenia do obecnego stanu pacjenta, które ma on wykonywać samodzielnie w domu.