Nieprzyjemny oddech – przyczyny

Nieprzyjemny oddech to dolegliwość, która dotyka wiele osób. Na halitozę, czyli właśnie ten nieświeży oddech, wpływa wiele różnych czynników. Jednak po rozpoznaniu odpowiednich przyczyn można podjąć w pełni skuteczne leczenie.

Od czego mam nieświeży oddech?

Nieświeży oddech wynika głównie z bakterii, które gromadzą się w jamie ustnej. Nieprzyjemny oddech przyczyny posiada różne, jednak w głównej mierze winą jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej. Wiele osób lekceważy zasadę mycia zębów po każdym posiłku, a niektórzy nawet zasadę mycia zębów dwa razy dziennie. Dzięki temu tworzą idealne środowisko do rozwoju bakterii, a w ten sposób nieprzyjemny oddech jest czymś nieuniknionym. Płytka nazębna odkłada się wzdłuż linii dziąseł i w tylnej części języka. Wiele osób zapomina również o myciu języka podczas szczotkowania zębów. Jednak jest to kluczowe, jeśli chcemy mieć świeży oddech i w pełni czystą jamę ustną. Problem nieświeżego oddechu jest bardzo popularny, albowiem dotyczy niemal 60% światowej populacji. Jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że sam nieświeży oddech może doprowadzić do poważniejszych schorzeń.

Nieprzyjemny oddech przyczyny

Nieprzyjemny oddech przyczyny posiada naprawdę różne. Warto też wspomnieć, że możemy mieć styczność z krótkotrwałą halitozą, na przykład po zjedzeniu czosnku, cebuli, ryby lub innych produktów o charakterystycznym, nieprzyjemnym smaku i zapachu. Należy pamiętać, że używki takie jak: kawa czy papierosy również mogą przyczynić się do nieświeżego oddechu, nawet na kilka godzin. Dodatkowo krótkotrwały nieświeży oddech nie musi być spowodowany spożyciem danego produktu. Często po przebudzeniu się towarzyszy nam halitoza, ale jest to spowodowane tym, że podczas snu wytwarzamy mniej śliny.

Nieprzyjemny oddech przyczyny:
– Niedokładne mycie zębów – zaniedbanie higieny jamy ustnej to podstawa nieświeżego oddechu. Brudne środowisko to idealne miejsce dla tworzenia się bakterii, które odpowiadają za różnego rodzaju dolegliwości, w tym halitozę.
– Nieoczyszczanie języka – w ciągu dnia na języku pojawia się wiele substancji, które również mogą powodować nieprzyjemny zapach z ust. Nalot na języku to nic innego jak resztki pokarmu, pozostałości po kawie lub herbacie, a także bakterie. Dlatego podczas szczotkowania zębów ważne jest, aby oczyszczać również język.
– Kamień nazębny – kamień nazębny tworzy się z nadmiaru płytki nazębnej, czyli struktury bakterii, które powstają w przypadku niedokładnego szczotkowania zębów.
– Choroby jamy ustnej – próchnica, przewlekłe zapalenie dziąseł i przyzębia to przykładowe choroby, które mogą przyczynić się do nieświeżego oddechu z ust. Dlatego profilaktyka i leczenie u dentysty jest niezwykle istotne, jeśli zależy nam zarówno na zdrowiu, jak i świeżym, ładnym oddechu.

Nieprzyjemny oddech przyczyny posiada nie tylko związane z jamą ustną. Może być również spowodowany przez stany zapalne w obrębie migdałków lub zatok. Niedostateczne wydzielanie się śliny, suchość jamy ustnej (kserostomia) czy zespół Sjörgena, to kolejne potencjalne czynniki. Jednak lista się na tym nie kończy. Problemy z żołądkiem (refluks żołądkowo-przełykowy) lub zaburzenia przemiany materii w chorobach układu moczowego, a nawet cukrzyca mogą się przyczynić do nieprzyjemnego oddechu. Dlatego jeśli staramy się dbać o higienę jamy ustnej, a dentysta nie widzi źródła problemu w jamie ustnej, to warto odwiedzić innego lekarza i sprawdzić, czy problem nie pochodzi z innego miejsca.

Jak wyleczyć nieświeży oddech?

Podstawą pozbycia się nieświeżego oddechu jest dokładna i regularna higiena jamy ustnej. Najlepiej szczotkować zęby i język po każdym posiłku, jednak jeśli nie mamy takiej możliwości, to róbmy to chociaż dwa razy dziennie. Poświęćmy temu trochę czasu, aby dokładnie zadbać o nasze uzębienie. Możemy skorzystać również z płynów do płukania, których na rynku jest szeroki wybór, łącznie z różnymi zapachami.

Innym rozwiązaniem jest usunięcie kamienia nazębnego, jeśli takowy posiadamy. Nie tylko pomoże to nam w walce z nieświeżym oddechem, ale również zadba o nasze zdrowie. Rozważmy zamianę szczoteczki zwykłej na szczoteczkę elektryczną lub soniczną, która dokładniej myje zęby od tej standardowej. Picie dużej ilości wody to kolejne rozwiązanie, albowiem woda wesprze większą produkcję śliny, która chroni nasze zęby. Warto też unikać środków takich jak kawa czy papierosy, które negatywnie wpływają na stan naszej jamy ustnej.

Natomiast jeśli zależy nam na natychmiastowym, ale krótkim efekcie, to możemy zdecydować się na różne, specjalne środki. Kapsułki, tabletki do ssania czy spray do ust, to środki, które chwilowo pomogą, jednak nie sprawdzą się na dłuższą metę. Jeśli chcemy pozbyć się nieświeżego oddechu na zawsze, to warto zadbać o swoją higienę jamy ustnej i dla pewności odwiedzić dentystę, aby sprawdzić, czy wszystko jest w porządku. Natomiast jeśli po tych krokach problem nie zniknie, to nie poddawajmy się, tylko szukajmy przyczyny w innych miejscach.