Periodontolog – czym się zajmuje?

Nie ma chyba nikogo na świecie, kto nie wiedziałby, czym zajmuje się stomatolog i jakich chorób pomaga on uniknąć. Jak się jednak okazuje, nie jest to jedyna specjalizacja, która może pomóc w zadbaniu o odpowiedni stan zębów i jamy ustnej. Periodontolog czym się zajmuje, kiedy warto się do niego udać, a przede wszystkim, jakie choroby może pomóc wyleczyć? Są to naprawdę bardzo ważne sprawy, więc powinno się o tej specjalizacji nieco więcej dowiedzieć, aby w razie potrzeby wiedzieć, do kogo z posiadanym problemem należy się udać.

Czy periodontolog leczy zęby?

Periodontolog czym się zajmuje? Zanim przejdzie się do odpowiedzi na to pytanie, warto sobie najpierw zdać sprawę jak wiele dolegliwości może objąć jamę ustną. Rzecz jasna najbardziej rozpowszechniona jest próchnica, która obejmuje same zęby. Oprócz tego stanem chorobowym może zostać objęta także tkanka okalająca ząb i utrzymująca go w stabilnej pozycji. Mowa tu jest o tzw. przyzębiu, na które składa się dziąsło, kość wyrostka zębodołowego, więzadło ozębnej, a także cement korzeniowy.
Periodontolog czym się zajmuje? Jak się okazuje, jest to specjalista, który leczy różnego rodzaju choroby przyzębia, czyli właśnie tkankę podtrzymującą zęby.

Często wiele osób zastanawia się nad tym, czy periodontolog leczy zęby. W tym wypadku sprawa jest dość skomplikowana, ponieważ specjalista ten nie wykona leczenia kanałowego, nie założy na zębie korony czy też nie wstawi implantu. Z drugiej jednak strony może zastosować skaling czy też piaskowanie zębów. Czym jest to spowodowane? Jak się okazuje, celem tego specjalisty jest nie tylko leczenie chorób przyzębia, lecz także zapobieganie im i edukowanie pacjentów. A nie da się ukryć tego, że głównym powodem powstawania takich przypadłości jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej, a także odjadająca się w zbyt dużej ilości płytka nazębna, która z czasem tworzy kamień nazębny. Jeśli jednak okresowo będzie się stosowało piaskownie, możliwe będzie usunięcie płytki nazębnej i kamienia.

Kiedy do periodontologa?

Periodontolog czym się zajmuje? Jest to specjalista, który zapobiega powstawaniu różnego rodzaju chorób przyzębia. Podobnie jednak jak w przypadku dentysty, kluczową sprawą jest to, aby do tego specjalisty dotrzeć możliwie jak najwcześniej. Skuteczność leczenia rośnie bowiem, gdy zostanie zastosowane na początku zmian chorobowych. Jeśli tkanka przyzębia będzie objęta zaawansowanym stanem zapalnym, który pacjent przez wiele tygodni ignorował, leczenie będzie nie tylko dłuższe, lecz również znacznie bardziej kłopotliwe, a także kosztowne.

Kiedy w takim razie powinno się udać do tego specjalisty? Jak można się łatwo domyślić, najważniejsze jest to, aby wiedzieć, jak rozpoznać najważniejsze objawy chorób przyzębia, po ich zaobserwowaniu u siebie, należy czym prędzej udać się do periodontologa. Jakie są zatem najczęściej występujące objawy takich chorób? Nie da się ukryć, że bardzo często jest nim krwawienie z dziąseł. Pacjenci, obserwując podczas mycia zębów krew na pianie, często biorą ją za niegroźne mechaniczne uszkodzenie dziąsła powstałe w wyniku zbyt mocnego szczotkowania. Jest to jednak błąd, ponieważ krew to jasny sygnał, że coś złego dzieje się z dziąsłem i należy czym prędzej udać się do specjalisty, aby sprawdził dokładnie stan dziąsła.

Innym równie często występującym objawem problemów z tkanką przyzębia, jest zmiana koloru dziąsła. Zdrowe, nieobjęte żadną chorobą dziąsło powinno być bladoróżowe. Jeśli jednak stanie się czerwone, powinno to zaniepokoić.

Najpoważniejszym objawem, który kwalifikuje danego pacjenta do natychmiastowego szukania pomocy, jest cofnięcie się dziąsła i w wyniku tego odsłonięcie szyjki zębowej. Taki ząb bardzo szybko zaczyna się chwiać i grozi mu wypadnięcie. Konieczne jest więc szybkie zabezpieczenie go i wprowadzenie leczenia.

Jakie są choroby jamy ustnej?

Jak więc widać pacjenci powinni być naprawdę bardzo uważni i reagować na wszystkie możliwe zmiany w swojej jamie ustnej. Periodontolog czym się zajmuje ten specjalista? Jest to lekarz, który pomaga w przypadku różnego rodzaju chorób tkanki przyzębia. Warto się teraz więc dowiedzieć, jakie mogą być choroby, które pojawiają się w jamie ustnej. Czy jest się czego obawiać?

Oczywiście najpoważniejszą chorobą, która jest jednocześnie najpowszechniejszą, jest próchnica. Oprócz jednak niej bardzo często pacjenci zmagają się z nadwrażliwością zębów, halitozą, zapaleniem miazgi zębowej, kserostomią czy też z aftami. Oprócz tego ogromnym zagrożeniem jest także paradontoza, czyli choroba polegająca na powstawaniu stanów zapalnych dziąsła, odsłanianiu się szyjek zębowych i chwianiu się zębów. Jak już zostało to na początku wspomniane, choroba ta wiąże się z ogromnym ryzykiem utraty zębów.

Udanie się do odpowiedniego specjalisty jest w stanie zahamować postępujące zmiany chorobowe, a nawet je wyleczyć. Kluczowe jednak jest to, aby w miarę możliwości jak najszybciej trafić do odpowiedniego lekarza, który będzie w stanie od razu pomóc. Oczywiście istotne jest także to, aby znać objawy tych chorób i wiedzieć, kiedy stanowią one problem.