Jak skutecznie leczyć paradontozę?

Paradontoza to choroba, która dotyka nawet 70% osób mieszkających w Polsce. Inaczej nazywana jest zapaleniem przyzębia. Do jej powstawania może przyczynić się nieodpowiednia higiena jamy ustnej oraz problemy zdrowotne. Szczególną uwagę warto zwrócić na fakt, że paradontoza może być chorobą dziedziczną. Dlatego jeśli występuje w bliskiej rodzinie, warto regularnie udawać się na kontrole stomatologiczne.

Powstawanie paradontozy

Aby wiedzieć, jak skutecznie leczyć paradontozę, trzeba znać jej przyczyny. Za główny powód jej powstawania uznaje się nieprawidłowe dbanie o higienę jamy ustnej. Stomatolodzy ostrzegają, że do choroby doprowadza nadmierny rozwój płytki nazębnej, która pokrywając zęby, stopniowo zaczyna docierać pod dziąsła. W ten sposób powstaje stan zapalny, który stanowi doskonałe środowisko dla rozwoju bakterii. Ich gromadzenie w kieszeniach przyzębowych powoduje chwianie się zębów, zmniejsza ich stabilność, a nawet może doprowadzić do ich utraty.

Jakie są objawy paradontozy zębów?

Osoby zastanawiające się, jak skutecznie leczyć paradontozę i czy w ogóle da się to robić – nie muszą się już martwić. Chociaż o wiele lepszym rozwiązaniem jest zapobieganie powstawaniu osadu nazębnego, które skutecznie zablokuje rozwój choroby. Trzeba wiedzieć, jakie są objawy paradontozy, by w porę zgłosić się do gabinetu dentystycznego. Objawami paradontozy są w szczególności: nieświeży zapach ust, osłabienie i wypadanie zębów.

Osoby dotknięte problemem powinny wiedzieć, że wypadnięcie zęba wcale nie rozwiązuje sytuacji, ponieważ w dziąśle dalej może rozwijać się stan zapalny, a w nim bardzo szkodliwe dla zdrowia bakterie.

Niestety, pacjenci wciąż mają tendencje do lekceważenia początkowych objawów paradontozy. Przykry zapach z ust kamuflują przy pomocy częstszego mycia zębów bądź też gum do żucia. Na bolące, spuchnięte dziąsła wiele osób stosuje powszechnie dostępne preparaty, nie wiedząc, że jest to oznaka głębszego problemu.

Dlatego przy pojawieniu się pierwszych oznak choroby, warto zawczasu umówić wizytę, żeby móc podjąć odpowiednie leczenie.

Leczenie paradontozy

W internecie pełno jest poradników, jak skutecznie leczyć paradontozę. Trzeba jednak mieć świadomość tego, że bez wizyty u dentysty się nie obejdzie. Aby zapobiec chorobie, bądź też spowolnić jej rozwój, przynajmniej raz w roku trzeba odbyć wizytę kontrolną w gabinecie dentystycznym. Stomatolog z reguły zaleca prześwietlenie zębów, dzięki któremu można zdiagnozować problem i ewentualnie rozpocząć leczenie.

Aby nie dopuścić do rozwoju choroby, warto przynajmniej dwa razy do roku pozbywać się kamienia nazębnego. Dla pacjentów dobrą wiadomością jest tak, że w ramach NFZ jedna taka wizyta jest bezpłatna.

Pomimo tego, że paradontoza jest chorobą, która dotyka ogromną część społeczeństwa, w żaden sposób nie wolno jej lekceważyć. Nieleczona, może prowadzić do wielu poważnych konsekwencji, włącznie z utratą zębów. Kiedy schorzenie staje się tak zaawansowane, niestety niewiele można już na nie poradzić.