Kiedy wyrastają zęby mądrości?

Wszyscy chcemy cieszyć się pięknym uśmiechem, dlatego dbamy o nasze zęby jak najlepiej potrafimy. Codziennie je szczotkujemy oraz chodzimy do dentysty – nie tylko wtedy, kiedy zęby nas bolą, ale również robimy regularne przeglądy, aby dowiedzieć się, czy nie dzieje się nic niepokojącego. Dzisiaj podpowiadamy, co warto wiedzieć o zębach mądrości, które wyrastają znacznie później niż inne stałe zęby. Dowiesz się też, kiedy wyrastają zęby mądrości i co możesz zrobić zrobić, aby proces ten przebiegł w miarę bezboleśnie.

Czym są zęby mądrości?

Niektórzy zastanawiają się, kiedy wyrastają zęby mądrości. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Często nazywamy je kolokwialnie ósemkami. Faktycznie, to ósmy ząb z każdej strony łuku zębowego. Maksymalnie mogą wyrosnąć cztery zęby mądrości. Czasami ich pojawienie się jest dosyć uciążliwe, zwłaszcza jeżeli szczęka jest niewielka, a zgryz nierówny. Ósemki dodatkowo wtedy komplikują sytuację.

Powszechnie uważa się, że zęby mądrości dość często się psują, a ich leczenie nie należy do łatwych. Jeżeli należysz do osób, którym właśnie te zęby wyrastają, z pewnością borykasz się z dolegliwościami. Dziąsła stają się tkliwe i bolesne, a nawet jedzenie jest pewnym wyzwaniem. Na pewno nie należy to do przyjemności. Warto zadbać o higienę jamy ustnej, odżywiać się zdrowo i myć zęby, aby nie pojawiały się ubytki.

Objawy pojawienia się zębów mądrości

Jeżeli czujesz ból na krańcowych częściach łuku zębowego, być może jest to symptom wyrastających ósemek. Mogą się one wyrzynać dość długo, dlatego ból możemy odczuwać nawet przez kilka miesięcy. Zdarza się, że pacjent nie odczuwa przykrych dolegliwości kiedy wyrastają zęby mądrości.

Ponieważ zęby te pojawiają się zazwyczaj u dorosłych osób, mogą generować pewne kłopoty – zwłaszcza jeżeli szykujesz się do leczenia ortodontycznego, które polega na niwelowaniu wady zgryzu. Ortodonta czasami zaleca wyrwanie ósemek, a czasami nie jest to konieczne. Trudno przewidzieć to, jak zęby ustawią się na łuku, dlatego czasami już w trakcie noszenia aparatu konieczne jest wyrwanie zębów. Najlepiej więc wybrać dobrego specjalistę, który będzie czujny i w razie potrzeby wprowadzi konkretne leczenie.

Czy ząb mądrości trzeba usuwać?

Dobrze jest wiedzieć, kiedy wyrastają zęby mądrości, aby móc się na to przygotować. Najczęściej jednak jest to dla nas dość zaskakujące. Często nawet nie kojarzymy pojawiającego się bólu z wyrastaniem zębów mądrości.
Opinie lekarzy co do usuwania ósemek są podzielone. Wiele zależy od konkretnej sytuacji, a nawet indywidualnego przypadku pacjenta. Usuwanie zębów nazywany inaczej ekstrakcją.

Najczęściej wykonywane jest przez lekarza chirurga. Oczywiście taki stomatolog stara się zrobić to jak najmniej inwazyjnie, ale trzeba przygotować się na ból po zabiegu. Znieczulenie działa tylko przez jakiś czas. Jeśli wszystkie Twoje ósemki nadają się do usunięcia, z pewnością lekarz nie wykona ekstrakcji wszystkich zębów mądrości podczas jednego zabiegu.