Ścieranie zębów – leczenie

Zęby zaczynają się ścierać wraz z upływem lat. Nie trzeba się tym zawsze przejmować, ponieważ czasami jest to całkowicie naturalny proces.

Co to jest i jakie są przyczyny?

Warto zwrócić uwagę na fakt, że na skutek żucia ścieramy nawet 65 nm szkliwa rocznie. Czasami może jednak dojść do odsłonięcia zębiny i wtedy jest to już nieprawidłowe zachowanie. Przez to zęby stają się bardzo wrażliwe i pacjent może odczuwać ból. Dodatkowo miazga zostaje znacząco podrażniona. W takiej sytuacji nie ma na co czekać, tylko trzeba jak najszybciej udać się do stomatologa. Wiele osób zastanawia się, czym jest ścieranie zębów – leczenie polega przede wszystkim na wyeliminowaniu przyczyny. Okazuje się, że nawet 7 na 10 osób ściera zęby w sposób nienaturalny. Z tego powodu krótkie uzębienie jest charakterystyczne dla ludzi po 50 roku życia. U niektórych ludzi zęby tracą nawet 1/4 wysokości.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że najtwardszą tkanką w ludzkim organizmie jest szkliwo. Szkliwo jest bardzo wytrzymałe, ale nie jest niezniszczalne, dlatego trzeba pamiętać o właściwej higienie jamy ustnej. Proces ścierania się zębów przychodzi wraz z upływem czasu. Trzeba reagować, jeżeli dochodzi do tego zbyt wcześnie. Uszkodzenie szkliwa prowadzi bezpośrednio do odsłonięcia zębiny, która zlokalizowana jest pod szkliwem. Pacjent może odczuwać silny dyskomfort, ponieważ zębina jest wrażliwa na czynniki zewnętrzne. W takiej sytuacji lepiej unikać zimnych lub gorących napojów i posiłków. Podrażnienie miazgi zęba może się pojawić w tym samym czasie. Warto mieć na uwadze, że najbardziej wewnętrzną strukturą zęba jest jego miazga. Leczenie kanałowe jest ostatecznością, ale lepiej nie dopuścić do takiej sytuacji.

Obecnie stomatolodzy mogą jednak korzystać z nowoczesnych technik dentystycznych, dlatego wszystko przebiega sprawnie i szybko. Za problemy z mówieniem często odpowiedzialne jest ścieranie zębów – leczenie warto rozpocząć jak najszybciej. Każdy chce mieć proste i białe uzębienie, dlatego aspekt estetyczny jest niezwykle ważny. Zasady prawidłowej higieny jamy ustnej są znane wszystkim, ale niestety nie wszyscy się do nich stosują. Najlepiej myć zęby po każdym posiłku, ale jeżeli nie mamy takiej możliwości to warto to robić przynajmniej dwa razy dziennie. Dobrym nawykiem jest jednak noszenie ze sobą szczoteczki. Kluczowy jest także wybór szczoteczki, ponieważ znacznie lepiej sprawdzi się elektryczna. Przy użyciu szczoteczki elektrycznej można dokładnie oczyścić międzyzębowe szczeliny. Trzeba też pamiętać o używaniu płynu do higieny jamy ustnej oraz nici dentystycznej.

Jak często występuje?

Zdrowym uzębieniem będziesz mógł się cieszyć tylko wtedy, gdy zastosujesz kompleksową higienę. Negatywny wpływ na samopoczucie oraz samoocenę może mieć ścieranie zębów – leczenie może polegać na wyeliminowaniu wad zgryzu. Najlepiej udać się do sprawdzonej kliniki stomatologicznej, która od dłuższego czasu działa na rynku i cieszy się dobrą opinią. Nie trzeba się obawiać wizyty u dentysty, ponieważ dostępne jest nowoczesne znieczulenie, które całkowicie redukuje ból. Ścieranie szkliwa to proces, za który odpowiedzialne są różne czynniki. Niestety nieprawidłowa higiena jamy ustnej mono się przyczynia do ścierania zębów. Najpopularniejsze przyczyny to zgrzytanie zębów, braki w uzębieniu oraz wady zgryzu.

Ścieranie zębów jest pożądane u dzieci, ponieważ dzięki temu można przygotować miejsce na stałe zęby. Jeżeli chodzi o osoby dorosłe to leczenie jest niezbędne. Na uwagę zasługuje fakt, że objawem stresującego trybu życia jest ścieranie zębów – leczenie powinno być prowadzone przez doświadczonego stomatologa. Jeśli coś nas stresuje lub martwi to często mimowolnie zgrzytami zębami. Jest to tak naprawdę niezależne od nas i nie mamy na to większego wpływu. Leczenie trzeba zacząć od wyeliminowania przyczyny ścierania zębów. Oprócz konsultacji stomatologicznych mogą się również przydać wizyty u stomatologa. Spokój psychiczny jest bardzo ważny i jest podstawą komfortowego trybu życia.

Zgrzytanie zębami pomaga rozładować napięcie, dlatego wiele osób tak robi. Ważna jest nie tylko odpowiednia ilość snu, ale również zbilansowana dieta. Inne formy rozładowania napięcia to także obgryzanie długopisu oraz zaciskanie zębów. Wszystkie tego typu nawyki mają bardzo negatywny wpływ na stan szkliwa, dlatego trzeba się ich jak najszybciej oduczyć. Niektórzy ludzie w czasie snu nieświadomie zgrzytają zębami. W takiej sytuacji warto pomyśleć o lekach uspokajających. Sygnałem alarmowym może być także uczucie drętwienia żuchwy zaraz po przebudzeniu. Z pewnością nie powinno się bagatelizować takich symptomów. Jednocześnie pacjent może skarżyć się na bóle głowy, mięśni oraz stawów skroniowo-żuchwowych.

Leczenie

Przerost mięśni jest charakterystyczny dla osób cierpiących na bruksizm. U takich ludzi policzki są zdecydowanie grubsze oraz lepiej zarysowane. Dosyć często pojawiają się także trzaski oraz przeskoki podczas ruszania szczęką. Można śmiało powiedzieć, że bruksizm jest główną przyczyną powstawania podłużnych pęknięć. Niestety nadmierne zaciskanie zębów także może skutkować chorobami przyzębia. Lepiej od razu wybrać się do stomatologa, gdy tylko zauważymy u siebie zgrzytanie zębami.

Skuteczność leczenia jest większa, jeżeli odpowiednio wcześnie uda się postawić diagnozę. Warto zwrócić uwagę na fakt, że zniszczenie szkliwa może dotyczyć także szyjki zęba. Podczas zgrzytania duża siła działa na zęby, więc jest to całkowicie zrozumiałe. Należy pamiętać, że do niszczenia zębów w dużej mierze przyczyniają się nieleczone wady zgryzu. Dlatego wszelkie ubytki trzeba wypełniać jak najszybciej. Nie można z tym czekać, ponieważ po pewnym czasie może dojść nawet do deformacji twarzy. Komfort życia znacząco spada, ponieważ utrudnione jest nie tylko mówienie, ale również jedzenie.

Nie wszyscy mogą sobie pozwolić na wizytę u dentysty, ponieważ usługi stomatologiczne są bardzo drogie. Nawet zwykła wizyta kontrolna potrafi kosztować 100 złotych, co niestety skutecznie odstrasza potrzebujących pacjentów. Starsi ludzie z reguły nie mają już zębów przedtrzonowych oraz trzonowych. W takiej sytuacji zęby przednie służą do miażdżenia oraz rozcierania pokarmu. Po przeczytaniu tego artykułu powinieneś mieć już wiedzę, czym jest ścieranie zębów – leczenie może być naprawdę skuteczne.